4 lutego 2009

sens kolektywny

Kontynuuję czytanie Gramatyki, bo okazało się, że bardzo dobrze nadaje się do powtórek. Po 5 latach wreszcie jestem w stanie ogarnąć cały zawarty w niej materiał ;P

Dziś natrafiłam na coś, co było jednym z moich ulubionych haseł na I roku.
Klasy wyrazowe nakładają się na siebie w taki sposób, iż w zależności od znaczenia jeden rzeczownik może należeć do kilku klas rodzajowych. (...) Rzeczownik たばこ - 'papieros' narzuca liczebnikowy klasyfikator 本 w rozumieniu dystrybutywnym, np. 三本 'trzy papierosy', 服 w rozumieniu zapalonego bądź wypalonego już papierosa. Dodatkowym rozróżnieniem znaczeniowym dla tego rzeczownika jest jego rozumienie zbiorowe w sensie kolektywnym, a więc z użyciem jednostki miary zawartości, np. たばこ一箱 'paczka papierosów'.
Ach, jak ja lubiłam to rozumienie zbiorowe w sensie kolektywnym :D Używałam kiedyś przy każdej możliwej okazji. 懐かしいわ。Ach, wspomnienia... ^^
Oczywiście nie można było napisać, że papierosy na sztuki liczy się przez 本 a paczki na 箱. Przecież to żadna zabawa ;]

Ale Gramatyka to nie tylko treść teoretyczna to również przykłady :D
Znane już wszystkim onomatopeje:
gūtto - 'z całych sił, bardzo mocno, nie ustając, cały czas'
np. Gūtto yatte kudasai! 'No to na drugą nóżkę!; No to chlup!' (Zachęta do wypicia alkoholu) [Jakby ktoś nie wiedział ;] ]

Jak stwierdziła Pati Przy pisaniu tego podręcznika musieli sobie nieźle chlupać. Przecież tam są takie przykłady... :D

A moje najbliższe dwa tygodnie sponsoruje onomatopeja gussari - 'oklapnąć, opaść z sił, paść ze zmęczenia; przygasnąć'
I to bynajmniej nie w znaczeniu jak z kolejnego przykładu: Yopparatte guttari shite iru Yoshida-kun o kaiho shita. 'Zajął się troskliwie Yoshidą, który się upił i leżał jak kłoda'.

6 komentarze:

Anonimowy pisze...

Czuję się głupia...

aneczka pisze...

Dasz mi kiedyś do poczytania jakiś bełkot prawniczy ;)

Anonimowy pisze...

E, tego też nie kumam:D

Ogólnie chyba ograniczona jestem

Nadia pisze...

O.o

Elska, pisz Ty lepiej o kozaczkach.
Czuję z nimi większą więź niż z tym czymś
o.O

Anonimowy pisze...

Zrezygnowałam z dalszego czytania w połowie pierwszego zdania. Bidusia!

Anonimowy pisze...

prolka, ale najgorsze, że elfcee się to podoba o.O

Prześlij komentarz